Sabtu, 20 Ogos 2011

Rantaian Ganas Dalam Penyalahgunaan Sistem Pengurusan


Perdana Menteri Jepun berkali – kali dan sering bertukar orangnya kerana mereka akur kepada satu standard untuk menuruni takhta jika melakukan kesalahan. Malah para menterinya pun sanggup’membekukan’ gaji hanya kerana menunggu sesuatu kes atau masalah di atasi. 

Mereka memberikan contoh yang baik kepada orang muda bahawa hak datang dengan tanggungjawab. Hak tidak boleh ditunaikan dengan sewenang – wenangnya tanpa melunaskan tanggungjawab dengan berkesan. Tanggungjawab itu seringkali dilupakan, kerana semua orang asyik menuntut pecahan bahagian dari keseluruhan yang menurut mereka menjadi hak mereka.

Setiiap satu sen yang dibelanjakan, dengan menggunakan dana awam atau organisasi, akan dipertanggungjawabkan. Lihat sejauh mana outcome  yang akan terhasil, berbanding apa dia output yang hendak dijana.

Di bumi ini, orang dewasa mengajar kita pelbagai perkara. Ada yang baik, namun lebih banyak yang perlukan pemikiran semula sebelum dianuti. Mengskrin apa yang baik untuk diteruskan oleh orang muda merupakan satu cabaran yang amat besar. 

Kita terikat dengan proses penurunan pemahaman. Dari rantaian yang asal, kita tidak dibenarkan untuk memutuskan dengan erti kata membuat banyak perubahan terhadap cara, sistem dan proses untuk sesuatu perkara,

Kegagalalan syarikat – syarikat besar banyak diletakkan kepada sistem pengurusannya. Pengurusan tertinggi menanggung benan yang bukan sedikit banyakknya, walaupun seringkali dilihat bergemerlapan dengan pakaian dan senyum yang tak lekang di bibir.

Pasukan bola sepak yang gagal menyerlah akan menyebabkan lembaga pengurusannya dihadapkan ke lembaga pengarah. Mereka sebelum itu akan diadili secara terbuka oleh orang awam atau peminat yang ‘lebih pakar’ dari segala pakar.

Untuk memutuskan rantaian yang mengikat sistem, cara dan proses pengurusan bukanlah mudah. Kerana ia telah dimaktubkan, walaupun bukan secara dalam kitab, maka jalan itu sajalah yang perlu kita ambil. Tidak ada pilihan lain. Ataupun keluar dari sistem, bentuk sistem sendiri dan akhirn ya kita akan dilabel sebagai pemberontak.

Lantas, akan tali – bertemalilah penyalahgunaan sistem, cara dan proses pengurusan dengan hasrat untuk mendapat hasil yang terbaik sedangkan kaedah menggali lubang dan tempatnya masih lagi cara yang sama. Semakin ramailah yang akan jatuh terjerumus ke dalam lembahnya nanti.

Apa yang dikatakan sebagai anak muda yang penuh inspirasi, berjiwa besar, kreatif dan penuh dengan nilai – nilai besar hanyalah ilusi. Lebih baik dengar lagu Adira sahaja!

Inilah Malaysiaku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...