Khamis, 18 Ogos 2011

Sukarnya Memajukan Cara Kita Berfikir …

(Artikel ini ditulis tanpa menggunakan  Bahasa Melayu Tinggi dan Berstuktur. Jika hendak diadaptasi, perlu di jadikan sebagai Bahasa Melayu Tinggi dan Berstuktur)

Lebih kurang 9 tahun lebih sahaja lagi kita terpaksa merealisasikan impian Tun Mahahir yang hendak melihat negara ini menjadi sebuah negara maju. Impian yang kini dikongsi oleh majotori rakyat Malaysia. Tak kisahlah sama ada dari Parti Kerajaan Pusat atau Parti Kerajaan di sesetengah negeri, impian ini telah mula di indoktrin sejak berpuluh tahun dulu.

Apa yang paling merisaukan saya adalah impian itu akan tinggal impian sahaja …

Kita ada masa kurang 9 tahun. Jika pilihanraya berlaku tahun ini atau separuh pertama tahun hadapan, kita ada 2 – 3 kali lagi pilihanraya sebelum fajar 2020 menyinsing. Silap – silap pada tahun 2020 kita berdepan dengan Pilihanraya Umum!

Kita mampu untuk menyediakan segalanya : infrastruktur, bagi duit pada yang memerlukan,  bagi netbook pada semua pelajar sekolah, sediakan pelbagai kemudahan fizikal untuk rakyat dan senarai itu (yang boleh nampak) akan terus berpanjangan.

Tapi saya rasa amat sedih dengan cara rakyat Malaysia berfikir. Cara kita melihat, menilai dan membuat rumusan terhadap sesuatu perkara.

Malah, orang yang terpelajar pun, yang bergraduat dari mana – mana kolej dan universiti pun, hari ini seolah – olah tertutup cara berfikir mereka.

Kerana apa? Sebab mentaliti kita, dari mak bapak, datuk nenek, hinggalah turun kepada kita, melihat belajar untuk mendapatkan kerja. Untuk kerja yang bagus – bagus. Untuk dapat duit banyak. Untuk hidup senang. Untuk kahwin dengan majlis yang super hebat dan beli kereta dengan bayaran bulanan RM 1999 selama 9 tahun!

Matlamat mula dah salah. Apa pulak akhirnya nanti?

Kita tak diberitahu dan diajar bahawa belajar adalah untuk merubah cara kita berfikir dan melihat dunia ini dengan lebih holistik lagi. Untuk kita memahami dan mengenal bahawa penicpta itu Allah sebagai The Great Super Power yang tak payah engkau nak berangan – angan untuk lawan! Untuk kita menjadi lebih faham bahawa hidup ini bukan sekadar diri engkau seorang sahaja. Bahawa hidup ini perlu untuk dikongsi antara engkau dan orang lain!

(Kan bingai namanya bila ada yang mula tanya holistik tu apa? Pergi Google sana!)

Kerja hebat, kahwin gadis / teruna cantik lulusan kolej ternama (walaupun engkau tak setinggi mana hebatnya), kereta besar dan bla – bla – bla … adalah bonus dalam usaha diri kita mencari ilmu. Apa guna kita bercakap soal agama setiap hari tetapi kita mempunyai niat dan falsafah yang salah tentang tujuan kita belajar.

Kerana falsafah yang salah inilah memberi kesan kepada cara bagaimana kita berfikir dan berusaha untuk memajukan negara ini. Tolonglah, aku hanya ada satu negara sahaja!

Saya teringat apa yang dikatakan oleh adik lelaki saya - Belajar sains untuk memahami sains secara prinsipnya, dan bukan sekadar hukumnya.

Yang ini memang best kalau nak dihuraikan. Berjam – jam duduk makmal dan berpuluh – puluh jam mengadap buku hanya kerana nak memahami sains menerusi apa itu Hukum Mandel, Hukum Archimedes, Teorem Phytaghoras, bla – bla – bla …. Tetapi tak menghayati sains secara tuntas sebagai sebuah disiplin ilmu. Akhinya kita juga menurunkan ilmu sains kepada generasi bawah kita secara hukumnya sahaja, bukan secara prinsipnya …

Yang lain – lain pun sama. Ilmu ekonomi, pengurusan, pentadbiran, sejarah dll …

Dan kitaran ganas ini terus berputar, membentuk dogma dan ideologi baru yang meresap dalam pemikiran rakyat Malaysia. Akhirnya … inilah hasilnya … kita tak mampu untuk berfikir lagi …

Apa yang kita mampu adalah menyalahkan orang lain dan menduduh sistem, Kerajaan, pemimpin, mak bapak, kawan yang rampas pakwe ko dan jiran sebelah rumah sebagai semuanya salah! Yang betul hanya ko seorang!

Oh Malaysia ku! Sampai bila?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...